Creatief kalmeren; hoe te focussen met friemelen

tangleRare dingen!

Maar o zo effectief. Tenminste dat is mijn ervaring als docent op het MBO. (En als moeder thuis 😉  “Tha; het lukt mij vandaag niet hoor, ik heb gewoon geen concentratie! “Ben moe en ik onthoud niks! ”   Ondertussen leunde het lijf wat op de tafel en hield de hand het mobieltje vast…. Een ander wilde van alles, was juist fit en enthousiast…zo fit en blij dat ook hier de focus lastig te vinden was. Dus ik zocht iets leuks. Een alternatief. Iets waarbij ze mogen friemelen en toch hielp hun aandacht bij de les te houden. Een vervanger van de mobiel misschien (of was dat te hoog gegrepen 😉

Bij de speelgoedwinkel waren ze in alle maten en vormen en kleuren. Heerlijk aantrekkelijk. Allerlei lengtes en structuren. Hups aantal aangeschaft en altijd mee in de tas naar werk. Zelf vond ik het ook fijn…ff lekker friemelen…vergelijkbaar met vroeger…onder een telefoongesprek (je kon er niet bij weglopen) even krassen op een papiertje. Of tijdens de uitleg van de meester tekeningetjes maken in het schrjft (zoonlief maakt veeeel tekeningetjes in schrift..)

Uitproberen in de klas. En 75 procent vond het fijn. De mobiel werd daadwerkelijk makkelijker weggelegd als je een alternatief in het handje stopte. Ok;  Ina ging alle onderdeeltjes loshalen, Arjan was de kleuren aan het ordenen en weer in elkaar aan het zetten. Klaas vond de gladde beter in de hand liggen en Karel vond het niks, want werd er maar drukker van. De rest vond het fijn. Iets doen en toch kop er bij houden. Lijf in beweging helpt bij het denken.

Wat nou als de helft er baat bij heeft….wat nou als de hele klas mij wilde ondersteunen  bij het maken van een presentatie voor het team over de tangle. Waarbij beide kanten werden belicht nav hun ervaring en mening. Wel of niet handig.  En mijn andere 2 klassen konden ook bijdragen. Zo gezegd, zo gedaan. Geintroduceerd in het team. Zelf laten ervaren en zelfs budget gekregen om elke docent een aantal te kunnen geven. Toepasbaar in de klas, bij het individu die het nodig dacht te hebben. In mijn klassen begonnen ze er zelf om te vragen, schaften ze zelf aan, dat was het mooiste!

Maar krijg de collega’s maar mee. Als je het zelf niet zo prettig vindt of afgeleid wordt door het gefriemel…tja. Dan past het misschien niet bij jou. Dat kan natuurlijk. Het zijn ideeen. En mijn uitgangspunt is dat je altijd verder zoekt/kijkt om aan te sluiten op de behoefte van de student en niet te vergeten de behoefte van de docent, van jou.

Ik heb er in ieder geval wel plezier van en na 3 jaar zitten ze nog steeds in mijn tas en deel  ik ze regelmatig naar behoefte uit. Ach…dit zijn voor mij ook de leuke dingen in het onderwijs. Dat je mag blijven onderzoeken, verkennen en uitproberen. Creatief kunt zijn en in het dagelijkse leven iets ziet wat een lampje laat branden! Kortom, probeer maar uit!

Tangle; rare dingen….;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *