Wat hoogbegaafdheid kan zijn, ik en 1 van de 6 types. Net als mensen; niemand is het zelfde 😉
- gevoel van “anders zijn”
- sterk rechtvaardigheidsgeveol
- moeite met autoriteit
- u functioneert het beste ‘solo’
- u heeft een hekel aan groepen
- u verveelt zich meestal vreselijk op verjaardagen en feestjes
- anderen snappen uw grapjes nooit (terwijl ze werkelijk waar errug lollig zijn HAHA)
- anderen kunnen u vaak niet volgen (terwijl het voor mijn hoofd heel logisch is)
- u denkt dat u ongelijk heeft omdat alle anderen iets anders denken (of juist dat ik gelijk heb terwijl anderen dat ontkennen of vergeten zijn)
- u bent non-conformistisch (tja maar wil best plichtsgetrouw zijn!)
- op school hoorde u er nooit bij (jawel, kon mij prima aanpassen 😉
- u ziet snel oplossingen voor problemen (heel veel, plaatje gelijk helder dus lastig te snappen dat een ander meer stappen nodig heeft dat ik. )
- u bent zeer trouw en loyaal
- u stelt hoge eisen, vooral aan uzelf (hoezo zelfcompassie nodig 😉
- u heeft een gruwelijke hekel aan herhalingen van wat net gezegd is. (kan er zooo slecht tegen, hebben we al zo vaak over gepraat, uitkomst al zooo lang duidelijk!)
- u heeft vaak problemen met het organiseren van uw leven (er is zoveel leuks, wat is een bijzaak uberhaupt???)
- u stelt dingen die u moet doen chronisch uit (alleen de stomme en niet nuttige)
- u bent vaak overgevoelig voor zintuiglijke waarnemingen (das wel een beetje een probleem thuis, mijn oortjes doen snel pijn door geluid, heel lastig als je hoofd dan ook gelijk volloopt en je kinderen hebt…)
- u bent creatief ingesteld (muziek en toneel, schrijven) (allemaal gedaan, dansen, tekenen etc)
- u bent erg intuïtief (ik voel veel)
- u heeft vaste procedures om dingen te doen (mwow, partner meer dan ik!)
- praat snel ( 1 van de types)
- praat veel (1 van de types)
- wil graag nut weten voor ik kan starten met iets
- en nee, je hoeft niet altijd als baby snel te hebben leren lopen
- de meeste hoogbegaafde mensen haken op het middelbaaronderwijs zelfs al af. Dus hoezo universiteit? Veel kinderen op de basisschool automatiseren niet. Dus daar ligt een taak van de juf of meester 😉
- En nee, je bent niet overal slim in, makkelijke dingen zijn namelijk ontzettend moeilijk! (ei bakken, weg vinden, hoezo?)
- en dan nog de verschillende temperamenten binnen hoogbegaafden.( Ik de extraverte, veel, snel)
- En dan nog het linken aan alles
- het overbewust leven (ik registreer continue mijn bewegingen, toon, stem, houding, reactie van de ander.
- ik corrigeer continue (door het registreren blijf ik mijzelf ook corrigeren en complimenteren doe ik minder, moet nog oefenen 😉
- ik leer gewoonweg anders. Top down. Eerst het einddoel kennen dan pas de stappen terug kunnen nemen en starten. In tegenstelling tot anderen die eerst stap voor stap kunnen en daardoor het einddoel leren kennen.
- Top down leren maakt de benadering van mij, de informatieverwerking anders dan gemiddeld. Dus hoe onthou ik dan de info in de vergadering, training etc? Je bent verder dan de rest en daardoor moet ik heel veel wachten. Waar ik moe van wordt.
- Ik onthou makkelijk, veel en vooral wat ik leuk vind.
- Al lijk ik impulsief, alles is doordacht. Ik doe nooit zomaar iets en dat is dan vaak in een paar seconden overzien.
- en dan de ellenlange lijstjes, moeilijk kort en bondig kunnen zijn. Weetjes kennen waar een ander niet op zit te wachten. Confronterend zijn, wat een ander niet fijn vindt.
- En nog veel meer….
Stel jij jouw beeld bij?
Bron: hiq.nl