Ja, jaa, JAAAAA! Ik ben een kattekop. Altijd al geweest. Graag op mijn manier (die klopt namelijk 😉 en graag snel. Al jong alles zelf willen doen en uitvinden. Wachten vond ik toen al een verschrikking!
Ben ik daarom de Pabo gaan doen? Iemand de les kunnen lezen, informatie geven en vertellen hoe het hoort?
Ben ik daarom thuis een moeder die iedereen weleens de les leest,veel van info voorziet (“ja ha mama, nu weten we het wel. Heb je al 10x gezegd!”) en houd van signaleren (“hoe wist je dat ik dat nou net wilde doen, mam!”) Volgens G (geliefde) de boel graag regelt en mn zin wil hebben (zooo raar! Herken er NIKS van 😉
Maar als docent heb ik dat minder, denk ik. Leg verantwoordelijkheid vooral bij de student neer, heb hoopjes geduld om iets 100x uit te leggen (ja…kan G nog wat van leren! Blog “De smoor erin”)
en voorzie ze wel van interessante weetjes (kan ik gewoon niet laten, dat doet mn hoofd😂)
Ik begeleid ze uitgebreid maar ben bij de toetsen errug pittig en verder:
1) humoristisch! (Vind mijn eigen jokes werkelijk hilaaaarisch!)
2) geef complimentjes (voordeel hoogbegaafd hoofd, zie veel details)
3) kan ze goed motiveren (“doe dit nou ff voor je juf, vind ik leuk”)
4) ik geef ze een stem (“en nou weer ff stil graag😆”)
5) betrek ze bij de lessen (halleluja Wikiwijs; klas heeft inhoud van 2 vakken geschreven, tof!)
6) kan chaotisch overkomen (vind ik wel gezellig, word student weleens gek van;competentie D Flexibel zijn jongens😬)
7) Vergeet bijna altijd de absenten te noteren (gelukkig onthou ik het ergens en anders is de man van de afwezigheidsadministratie wel zo lief mij de 101ste herinnering te mailen))
8) allemaal dingen die ik thuis ook wel s wat vaker kan toepassen. Gewoon omdat als ik moe ben, errug chagrijnig overkom en dan prompt gewoon mens ben. Geen moeder, juf, partner maar gewoon Thalassa….tja.
Daar valt nog wel een blog of miljoen over te schrijven.
KERSTVAKAAAANTIE!